header foto header foto header foto header foto
 
Mededelingen Feb
25

Terugblik workshop ‘Een beetje opvoeder’ met Tischa Neve

Sportiviteit en Respect. Mooie woorden en waarden die we ongetwijfeld allemaal heel belangrijk vinden bij HC Hisalis. Maar hoe werkt dat nou in de praktijk? Hoe geef je handen en voeten aan deze waarden en hoe draag je dit uit binnen de club?

De praktijk is immers weerbarstig… Wie herkent het niet: je maakt de teamindeling bekend voor de wedstrijd en een van de spelers loopt kwaad weg omdat hij achter moet spelen. Of tijdens de wedstrijd gaat een speler toch weer tekeer tegen de scheidsrechter terwijl je nog zo duidelijk had gezegd dat dat niet mocht. Of er staat een ouder langs te lijn aanwijzingen te schreeuwen die totaal afwijken van jouw plan als coach. Wat te doen?

Om ons een eindje op weg te helpen met het concreet maken van sportiviteit en respect, kwam Tischa Neve op bezoek. Met de workshop ‘een beetje opvoeder’ werden aan de hand van sprekende voorbeelden nuttige tips gegeven voor trainers, coaches en andere (hockey) liefhebbers.

Eerst een kleine warming up met stellingen, waarbij je moest gaan staan als je het eens was met de stelling en moest blijven zitten als je het oneens was, waardoor iedereen meteen alert was en benieuwd naar het vervolg.

Een goede, maar ook lastige opdracht die Tischa ons gaf, was om iemand (kind/ouder) in gedachten te nemen die je lastig vindt. Daarna moesten we 1 minuut lang alleen maar positieve dingen te noemen over deze persoon. Dat viel nog niet altijd mee. Het werd hierdoor erg duidelijk dat we ook bij de hockey erg de neiging hebben om ‘stempels’ te drukken en daarna vooral het gedrag te zien dat deze stempel bevestigt. Andere, mooie kanten van de persoon zien we niet meer, terwijl iemand toch echt meer is dan een stempel!

Het blijkt sowieso dat we erg vaak gericht zijn op wat er niet goed is. Met het oog op sportiviteit en respect dus een uitdaging om dit toch vooral anders te doen! Wat kan hierbij helpen? Kort en krachtig een aantal tips op een rij:
  • Gebruik Tips en Tops: geef aan wat er goed ging en benoem een verbeterpunt voor de volgende keer. Nog beter is om de teamleden dit zelf te laten benoemen! Dit kan ook al heel goed tijdens de rust! Gek genoeg benoemen we meestal alleen wat er niet goed ging…. hoe motiverend is dat eigenlijk?
  • Geef eerlijke en concrete complimenten: beschrijf iets wat (al een beetje) gelukt is. Opmerkingen als ‘goed gelopen’, ‘mooie bal’, zijn zeker voor de jonge spelers veel te abstract.
  • Gebruik zo min mogelijk de woorden ‘nee en niet’. Waarom? Denk niet aan een roze olifant… Precies!
  • Maak concreet wat je bedoelt: als de kinderen niet doen wat je zegt, is de kans groot dat ze je niet begrijpen. Laat ze eventueel herhalen wat je gezegd hebt.
  • Draag uit dat alle posities in het veld belangrijk zijn! Het gaat er niet om wie er gescoord heeft (toch?). Verdedigen en opbouwen is minstens net zo belangrijk als aanvallen, en iedereen draagt waarde bij vanaf zijn/haar positie. Op deze manier voorkom je dat iedereen per se vóór wil staan.
  • Aanmoedigen mag, maar wel positief! Handig is om aan het begin van het seizoen een bijeenkomst te organiseren met spelers en ouders. Hierin maak je gezamenlijk afspraken over wat er wel/niet van de spelers verwacht wordt, maar ook wat er wel/niet van de ouders langs de lijn verwacht wordt. Zo kun je tijdens het seizoen teruggrijpen op deze gemaakte afspraken. Mocht het toch nog mis gaan, spreek de persoon hier dan 1-op-1 aan en niet te midden van iedereen.
  • Doe wat je zegt! Houd je aan de afspraken, onder alle omstandigheden en tegenover iedereen. Dus denk goed na wat je zegt.
De workshop werd door 26 mensen gevolgd, maar eigenlijk is dit van belang voor elke trainer/coach. Na afloop klonk het vaak: ‘Een heel nuttige avond! Eigenlijk is het allemaal best logisch en weten we het ook wel, maar het is zo goed om je er weer even bewust van te zijn’.

Kortom, zeker de moeite waard en voor herhaling vatbaar!
Rian de Nie 

Sponsoren

App Android App IOS

Agenda

Nog geen agenda punten.