28
Laddercompetitie voor de Junioren
Omdat de teams al langere tijd in dezelfde poules wedstrijden hebben gespeeld en teams toe zijn aan nieuwe uitdagingen, is besloten dat vanaf 10 april in een ‘laddercompetitie’ indeling gespeeld gaat worden. Teams spelen tegen elkaar en kunnen bij winst steeds een treetje hoger op de ladder komen, bij verlies daal je een tree. Op deze manier daag je elkaar steeds uit en het leuke is dat je tegenstanders tegenkomt waar je normaal gesproken niet zo snel tegen zou spelen.
Er is een eerste startladder gemaakt. Deze is ongetwijfeld her en der discutabel maar een goed eerste begin.
Ladder
1. JA2 - MA1
2. MB1 - JB1
3. MB2 - JC1
4. MA2 - MA3
5. MC1 - MC2
6. MA4 - MA5
7. MB3 - MB4
8. JC2 - MB6
9. JD1- MD1
10. MC3 - MC4
11. MD2 - MD3
Alle eerstgenoemde teams spelen "thuis' en dus in het rood.
Hoe gaan we het doen?
* Alle wedstrijden duren 4 x 17,5 minuten. Met daartussen de gebruikelijke pauzes. Een wedstrijd moet worden afgesloten met een winnaar. Is de eindstand gelijk dan worden er shoot-outs genomen, de winnaar van de shoot-outs is de winnaar van de wedstrijd.
* Ieder team levert, net als bij ‘normale’ oefenwedstrijden, 1 scheidsrechter.
* Per team zijn maximaal 2 begeleiders, waarvan de coach er 1 is, op de bank aanwezig
* Het team waarbij de wedstrijd in de app staat is het ‘thuis’ team en speelt in Rood.
Omdat we op zondag na de wedstrijd weer een nieuwe ladder moeten maken met nieuwe wedstrijden, graag na afloop van de wedstrijd direct de uitslag doorgeven in de groepsapp die hiervoor wordt aangemaakt. Op zondagavond zal er dan een nieuwe ladder worden gepubliceerd in het wedstrijdschema op de website en zullen de nieuwe wedstrijden in de app zichtbaar zijn voor het ‘thuis’-spelende team.
De laddercompetitie is alleen leuk als alle teams meedoen. Wij gaan er dan ook vanuit dat ieder team zich aan zijn sportieve verplichting gaat houden en aan deze competitie mee gaat doen.
Eerder hadden de poules vaste tijdblokken. De tijdblokken blijven hetzelfde, alleen kan het zo zijn dat teams in een ander tijdblok gaan spelen. De indeling wordt als volgt:
- 10:30:trede 10 en 11;
- 12:30:trede 7, 8 en 9;
- 14:30:trede 4, 5 en 6;
- 16:30:trede 1, 2 en 3.
We zijn ons ervan bewust dat het wisselen van speeltijden in de (oudere) teams soms een conflict kan opleveren met werk. Toch willen we jullie vragen om hier creatief mee om te gaan en uit bijv. andere teams te lenen. Probeer hierbij de regels, zoals die in de competitie worden gehanteerd, zoveel mogelijk in acht te nemen (er wordt dus uit hogere teams zo min mogelijk ingevallen in lager spelende teams). Kom je er echt niet uit, laat dit dan z.s.m. weten via [email protected].
Hoofddoel is in ieder geval om op een leuke en sportieve manier lekker bezig te zijn!!
Beknopte uitleg voor het nemen van shoot-outs.
5 spelers van beide teams nemen om de beurt een shoot-out vanaf de 23 meterlijn recht tegenover het doel. De veldspeler neemt de bal en krijgt acht seconden om een doelpunt te maken (van binnen de cirkel). Maakt de keeper een onopzettelijke overtreding, dan wordt de shoot-out opnieuw gespeeld, bij een opzettelijke overtreding volgt een strafbal. Brengt de eerste serie van 2x 5 shoot-outs geen winnaar, dan volgen er sudden death shoot-outs. Het team dat de laatste reguliere shoot-out nam, neemt de eerste. Heeft een team een voorsprong genomen, bij een gelijk aantal genomen shoot-outs, dan heeft dat team gewonnen.
Kijk voor een uitgebreide en exacte uitleg op de KNHB-site / shootout / veldhockey.